söndag 4 december 2011

Det får bli 406 i Edseln


Har diskuterat med farsan och vi sätter i 406an till sommaren.
Skönt att slippa 361an. Riktiga motorer är på över 400 cui säger Lester.
Och mer än en HP/cui får jag väl kontra med.
Snodde bilden på

15 kommentarer:

  1. Friskt att lasta i en riktig puffra i Edseln! - 400 kubiktum är väl ett minimun om det ska orka driva fram en riktig, äkta raggarbil...?
    Hatten av för ett moget beslut!

    SvaraRadera
  2. Nämen,nu är det ju Micke som åker runt med en liten fjutt motor.
    Bra jobbat Johan men som ni alla vet är det ju fortfarande Mr Småland som har största puffran.
    413,smaka på det ni...
    Dock är jag ju den enda som har en sportbil med,separat ram va FAN är det!

    SvaraRadera
  3. Jompa.
    Vad det gäller mig och mitt åkdon, så lägger jag stor vikt vid att den obeskrivliga kraft som en Buick 401 utveklar, måste stå i proportion till det ingenjörsmässiga mirakel som chassiet och karossen utgör. Således är motor kontra bilstorlek, i mitt fall alltså, i perfekt symbios.

    SvaraRadera
  4. Jag hade en A-Ford en gång i tiden,den hade kapslad kardan......(lastbilar har luftfjädring)..

    SvaraRadera
  5. Jag fnyser åt er! På prcis samma sätt som en riktigt grinig lantbrukare i 75års åldern skulle ha gjort!

    SvaraRadera
  6. hmm..vissa andra smålänningar kontrar med 421,tripower,4speed å posi...ingen pb el ps
    har även en 270 sexa med 4 on the floor
    å 14 blad därbak

    SvaraRadera
  7. 421!?
    Det är väl Massey Ferguson eller David Brown?

    SvaraRadera
  8. Trevligt pontiacfarmer, vad sitter puffran i för bil? 421an alltså. Och ni andra, jag menar solid lifters 7500 varv och orginal High Perf. prylar rakt igenom, inte bara surcubes! Ni har iof säkert inget att frukta eftersom mitt track record på att sätta ihop motorer inte är så bra...

    SvaraRadera
  9. innan du börjar gå upp i varv för mycket Johan,det är FORD du håller på med.

    SvaraRadera
  10. Jompa, tänk Kjuladragway en varm augustidag. En Galaxie 1964 full size Ford smyger fram på linjen. Kanske en av dagens snyggaste starter, 10.77!
    Den FEn gjorde i alla fall min dag!

    SvaraRadera
  11. På tal om Ford. Hur gick det med dom där delarna till framvagnen på shoeboxen? Fick du någon ordning på dom? Har för mig vi diskuterade det på HRR för några år sedan. Skulle vara skönt att slippa bumpsteer...

    SvaraRadera
  12. Johan.
    Fen du pratar om måste vara Tingeling eller fen i Askungen, jag såg henne inte själv iom att jag inte använder Psykofarmaka men jag märkte att du va uppspelt. - Va hon näck i ditt huvud?

    Dohrman.
    Om du vill slippa bumpsteer så är det enklast att tjacka upp dig på en GM vagn. ;)

    SvaraRadera
  13. Dorhmann, Skaffa mitt nummer via Jompa, eller om man kan mailas här på Fejsbook så använder jag min hotmail inte gmailen. Allt ligger i garaget. Jag har även lite annat smått och gott liggandes.

    Lester, berätta mer om framvagnen på Bjucken. Minns som igår när du behövde alla fyra filer ink vägren för att ordna upp ett bumpsteer på väg hem från stylingbutiken i Uppsala.

    SvaraRadera
  14. 421an sitter i pontiac snabbaste fordon från 1966..lite ny kanske men....2+2a är det som gäller för att köra tripower å 4speed
    har även 421a i långbänken.....320 är en fin spis åxå

    SvaraRadera