måndag 14 november 2011

PANIK!

Jag har ett problem och behöver råd.
Det handlar om mc hjul. - Och hur jag egentligen ska göra...
Antingen fullföljer jag min originalplan och kör 23" fälg i fram. Kruxet med det är att jag måste bygga om fälgen så att den matchar ett Firestone vulstdäck, som har en helt annan design än ett vanligt mc däck, och jag får inte fram några måttsatta skisser eller ritningar på en riktig vulstfälg. Ska det bli nåt får jag alltså köpa däcket och hoppas på att det löser sig, vilket är en stor chansning. Hittils har jag te.x. fått två olika uppgifter på vad det ska vara för fälgdiameter till däcket jag pratar om...?
Alternativ två är att skita i krånglet och köra 21" Speedmaster. Det är lockande, både arbetsmässigt och i allra högsta grad ekonomiskt. (Däcket är inte jättebilligt och det blir ju en del pyssel med att bygga om fälgen eftersom det skiljer så mycket, OM det ens går överhuvudtaget...)
Jag kan ju faan knappt sova längre! Sjuk? - Ja, kanske det.
Men faktum kvarstår, jag måste välja väg, jag kan ju inte fundera över det här resten av vintern!
Tilläggas bör att jag tänker inte sätta dit en "köptas" vulstfälg därför att den är ful.

13 kommentarer:

  1. Vi måste ju få veta vad du ska ha i bak för att vägleda dig estetiskt och praktiskt. 23" är stoort och då kan man ju inte ha Puch Alabamahjul i bak, vilket alla vet är dom bästa.

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis inte större än 18 i bak och 21 i fram. 23, visst, om man gillar trapcykelstuket.
    Köp en BMX för helvete!!

    SvaraRadera
  3. Stellan.
    23" fram o 19" bak...
    Jag behöver snarare ett tips ang. hur mycket tid o pengar jag ska lägga i en eventuell "flopp påse" än någonting annat...
    Om jag kör 21" fram blir allt 1000ggr enklare, men mitt ego kommer att få sig en rejäl törn pga känslan av nederlag mot allas våran Murphy.

    Johan.
    Jag har ju ordinerat dig kallbad!
    Trapcykel förresten - Låter som en variant av Stellans Chopperskeet...;)

    SvaraRadera
  4. Chopperskeet?? Är det inte bara jag som stavar illa?

    SvaraRadera
  5. Johan.
    Jag förstår inte...?
    Be Anna spänna fast dig i badkaret nu. Och du! - inte över fem grader Celsius.

    SvaraRadera
  6. Min käre alkoholiserade granne, det är väl klart du ska ha 19/23. Hur mycket tid du ska lägga ned? Tja du har ju några månader på dej tills det blir vår. Och vad pengar anbelangar så är det väl bara vräka på, drabbar ju ingen fattig;-) . Såg på nån "chopper duell" på tv när Rolle Sands la ut typ 100 k på några skitfula billethjul så en hel del stålar kan du ju lägga ned innan det blir alldeles på tok, när det dessutom blir snyggt också. :-D.
    Johan, va har hänt med dej? Trodde du bara kunde sträcka dej till 16/16 som max ;-)
    Sen att jag själv bara ska ha 19/19 på den ena, och 19/21 på den andra, beror enbart på taskigt med tid och att det typ dammar och flyger malar ur plånkan när man öppnar den ;-)

    SvaraRadera
  7. Var nog inte Rolle Sands när jag tänker efter, han äger väl typ "skitfulabillethjulsfabriken", så hans hjul kan väl inte kostat så mycket. Var väl nån annan storfräsare i samma genre.
    Sen en rättelse, skulle ju vara 16/19 på den ena :-)

    SvaraRadera
  8. känner en hel firma i usa som bara handlar med runt gummi...inte sånt man rullar runt nåt utan sånt man kan kränga över en kant....www.universaltire.com
    kan ta hem vad du vill te bra pris..så slipper du ångra dig
    själv har jag inte haft min lekamen på en Motorvelociped sen 1998...det året jag tog flänglappen för ovan nämda fordon...4 wheel is safer

    SvaraRadera
  9. Tänkte just kolla om du fått spader. 19/19, VA!? Hade jag haft råd (och ork) skulle jag fixa ett 21 i fram till sommaren.

    SvaraRadera
  10. Vill du ha 23", så SKA du ha 23", så enkelt är det! Man kan bygga fyrventilstoppar själv med handverktyg (och en vän med en Mirafräs), så självklart bygger man egna fälgar om man måste.

    SvaraRadera
  11. Stellan.
    Håller med dig, men om sanningen ska fram...
    MAN kan inte bygga fyrventilstoppar! - Ett fåtal människor kan mana fram den mängden engagemang och ork som krävs för att utföra betydligt enklare grejer än fyrventilstoppar! Jag te.x. har jämt skägg med att bara sätta ihop en hoj som redan finns...
    FAAN! Jag har precis bestämt att köra 21" (ytterdiam. på dom båda alternativen är marginell) men nu känner jag mig som en lat och bekväm flicka istället för den rediga bondmora jag vill vara...
    Jag bygger ett 23" med spole på sidan. Så får det bli - Då kommer jag framåt iaf.

    SvaraRadera
  12. Tänkte nog som stellan, vill du ha 23 kommer det ju aldrig kännas bra med 21...
    Kan vara lärorikt att prova att göra en vulstfälg.

    Hur går det med kortet då, blir det klart till våren ?

    SvaraRadera
  13. Erik.
    Det kommer bli bra med 21" men 23" kommer att snidas ihop på sidan.
    Kort!?
    Måste man ha kort för att bygga också?

    SvaraRadera