lördag 11 december 2010

Bli med Svets

Nu när garaget snart är klart så har Jultomten bestämt att jag ska få min första egna svets..Tjohoo
Då jag att jag är sämst av alla här på att svetsa så behöver jag kompensera med en bra maskin.
Jag ber ödmjukast om råd, har blivit tipsat om Kemppi miniarc 170 och kollat på den, verkar bra men räcker den till?? Är tydligen busenkel att köra och klarar upp till 4mm utan problem, lite mer med fasade kanter men det där vet ni redan..
Kostar 7300+moms (jag kan lyfta momsen via firman)
Finns även en miniarc180 som är lite flashigare och den ligger på 10300+moms
Båda minarcarna är 1Fas, men enligt säljaren så är den kraftigare än vad de flesta tror genom nyare teknik.
En klassisk kompomat 200 ligger på 10300+moms, är lite osäker på prestandan på den, men är väl lite meckigare att ställa in?? Är den värd 3000 till.

Ska man kolla något annat märke eller har jag fatta rätt i att kemppi är bäst??
Det är alltså en mig som gäller.

7 kommentarer:

  1. Som självutnämnd svetsexpert (då jag faktiskt otroligt nog jobbat som just det under min tid som grov mytoman) har jag vissa råd.

    Enfas ska du inte ha,det är bara löjligt och du kommer att ångra dej.
    Vilket märke man ska ha är väl inte så jättenoga bara man inte köper nån japansk billig skit då dom har sämre matning och inga standard slangpaket.
    Det finns tyvärr inga magiska lättsvetsade svetsar som gör det enklare dock tycker jag själv att skillnaden på matningen är stor mellan billigare bajsmaskiner och finare maskiner.
    Jag köpte en 180amp ESAB för typ7-8 år sedan.
    Den är guld och funkar skitbra,nu är det ju en gammal modell med ersättaren finns här: http://www.jula.se/mig-svets-origomag-c170-125351

    Det är en perfekt garage maskin och den klarar grövre plåt som motorfästen,ramar m,m.
    Du behöver inte en kraftigare maskin än denna.
    Å ska man köra tjockare plåt så kan man göra en sjysst fog och lägga flera strängar.
    Glöm inte att köpa en sjysst svetshjäl med som har automatisk avbländning.
    Fråga gärna mer om du undrar.

    SvaraRadera
  2. För övrigt har ESAB bara 2rattar att ställa in,volt och trådmatning.
    Busenkelt!
    Man behöver inte massa annat skit heller.

    SvaraRadera
  3. Jag har en esab 180 från -02 men är ingen svetsare, funkar svinbra även fast jag mest svetsat med kolsyra till min men den är kanon om du frågar mig. Prisvärd, jag gav 6 flak ny

    SvaraRadera
  4. Jag har en Kemppi Migger 210 och den har funkat för mitt plusk i sex år. Den tar inte så mycket plats och jag är alltid i mitt eget garage där det finns trefas. Jag svetsar inte tillräckligt ofta för att lida av tjockare kabel. Men det är klart att det är smidigare med enfasgrejjer. Då tycker jag nog snarare att slangpaketet är det omständiga på svetsen. Jag efyterlyser fjärrstyrt handtag.

    SvaraRadera
  5. Jag har ju bara en GAMMAL enfas ESAB som faktiskt funkar ok, men enl. mina ganska rigorösa efterforskningar så är Kemppi the shit! Jag har iofs ingen Kemppi MIG men TIG:en är en Kemppi, enfas, lätt att flytta och har en utström på 230A - SVINBRA!!!
    Om/när jag köper en ny MIG blir det garanterat en Kemppi.
    Dom är dyrare av en anledning har jag blivit informerad om...Plus att jag tror mig veta var herrn ska handla, och där får du iaf en väldigt tillfredställande service om/när du har frågor ang. material, tillsatsmaterial, svetsteknik osv. Han som har Industriverktyg är jävligt bleck på att svetsa, han är inte bara en simpel säljare =)
    BTW - Lyssna inte på Smålandstrollet, han har ju fullspons på ESAB! HAHAHA

    SvaraRadera
  6. Nja,jag är inte sponsrad av ESAB.
    Däremot fick jag ett 3års kontrakt på en 20L AGA tub för 150kr.
    DET får en Småländsk kuk att stå som ett spett mina vännerrrrr!

    (ha ha ha,Micke har en enfasare.....)

    SvaraRadera
  7. Varför inte en gammal hederlig svetsomformare ifall du behöver svetsa nån plog, i-balk eller grävmaskin möjligheterna är oändliga. Och sen har jag hört att det är lite manligare att svetsa pinne.

    SvaraRadera