lördag 19 februari 2011

Bänkkörde lite förra lördagen.


Förgasaren visade sig vara för liten, och kammen måste ställas med gradskiva trotts att den inte är speciellt vass. Kamdrivningen måste modifieras eftersom den inte är ställbar. Eller så är kammen felslipad.
Så nu står den kvar för justering och fortsatta körningar.
Den ser hetare ut än den är, det är ju en motor för en glidare...

14 kommentarer:

  1. Ford FE - Mest tröjor o dekaler...?

    SvaraRadera
  2. Nästan ny Edelbrock 500 som jag ska sälja. Måste ha en 600 med manuell choke i riktigt bra skick, och jag behöver den nu! (Fast inte för 3500 kr)

    SvaraRadera
  3. Dom går att hitta billigt om man letar lite,såg en ny fär 3000:- på blocket (firma) men har sett för 2600:- tidigare.

    SvaraRadera
  4. Ska dra och kolla på en ikväll för 2200:-.

    SvaraRadera
  5. Jag ångrade mig. Det ska vara en Holley, inte dom polerade fruktfuggarna utan en klassisk uringul.

    SvaraRadera
  6. Glöm Edelbrock/carter.. gammal GM design (puke)
    Prova en orig. Autolite 4100 m. stora Venturin (1.12"). Oöverträffad soppaekonomi/effekt.
    Tror jag har en liggandes om du vill låna... Borde räcka för din smälla.
    Gissar på ca 275 hp/5200- 5500, stämmer det?
    Max med din combo är väl en 320-340 hp, men så
    fräsch tror jag inte den e :-)
    Annars har Summit nya kopior,
    http://www.summitracing.com/search/Vehicle-Type-Group/Automotive/Brand/Summit-Racing/Product-Line/Summit-Racing-Street-Strip-Carburetors
    Micke, FE ägarna är väl de enda som är tillräckligt stolta för att skylta med sina
    pjäser, därav shirtsen.....
    Skamstämpeln som GM ägare tillägnas går ju aldrig att tvätta bort, kan bäst liknas med en misslyckad fylletatuering.

    SvaraRadera
  7. Köpte Edelbrock 600 till baljan,skruva på och starta.
    Funka perfekt.
    Dock fick man ju olika svar om vilken fugge man skulle ha överallt.
    Finns många experter men enda sättat att veta är att prova själv.
    För övrigt kommer jag att köra ifrån er allihopa med min sportiga 300 hur jävla lätt somhelst!

    SvaraRadera
  8. Har en 4100 som det fattas lite saker till, får se. Rent estetiskt är ju en holley oslagbar. Orginalfuggen på 361 ser ut som en vanlig 600 center float och det är ju alltid trevligt. Tror det får bli en sån.
    Vi kunde inte varva mer än 4500 av olika anledningar och vid 4200 var det 280 hp. Vi ska väl ge tusen varv till så får vi se.

    SvaraRadera
  9. Jahaja, då lär du väl nå bortåt 350 hp eller så...
    Såvida inte kammen slocknar tidigare än 5500, vet inte vad du har.
    4100 blir nog aningen för litet i den regionen, de är väl uppmätta till ca 520-540 cfm, lagom till ca max 300 häst.
    En vanlig 1850 600 blir nog bra.
    Hur var det, gick Edseln att få med antingen Autolite eller Holley?

    SvaraRadera
  10. OK! Kalenderbitarna har hittat varandra ser jag... Jag vill minnas att man, mot en ringa penning, kunde få ett par ljusbruna gabardinbrallor med till Edseln.
    Jag tror att både Johan & Smygar´n har utvecklat/fulländat sina diagnoser så här lagom till fastan?
    Jompa! - Stay out, dom kommer att äta dig levande!!! - Iofs på jättesmå tallrikar med Fords logotyp på, och med matchande små bestick, men ändå...

    SvaraRadera
  11. Gabardinbrallorna ingick, det var de houndtoothmönstrade ridhjälmarna man fick betala extra för....

    SvaraRadera
  12. Det är väl typ en K-kam till B18, fast till FE. Så efter 5400 är det nog stopp.
    Det var Holley som gällde, men det fanns säkert de som fick Autolite.
    Jompa, 300an är jävligt sportig. Fullsize och sport är det bästa! (Eller en Edsel förståss)

    SvaraRadera