Ska bli mer av en tradition till nästa sommar för min del, dessutom så finns ju chansen att få se ett par schyssta trucker-pattar, -56 belvedere med hotfull hjulkombo mm
Muskelbil säger du! Jag kan för en gångs skull tillföra något som är förknippat med raggarbilssvängen... Håll till godo! HAHAHA
Muskelbil är en försvenskning av engelska uttrycket Muscle car. Ej att förväxla med sportbil.
Omkring 1960 började den amerikanska bilindustrin bemöta ungdomsmarknadens behov. Med Hot Rod-kulturen som inspiration monterades jättelika rak 4-motorer avsedda för åkerracing racing i medelstora bilkarosser. De bästa formgivarna anställdes. Deras uppdrag var att se till att bilarna var oemotståndliga in i minsta detalj. Dessa bilarna kom att kallas muskelbilar.
Den första "renodlade" muskelbilen anses vara 1964 års Pontiac GTO.
I motsats till de snabba europeiska bilarna, som prismässigt var helt utom räckhåll för mannen på gatan, hade dessa bilar ett pris som även unga bilköpare kunde betala. Bilar som Ford Mustang, Plymouth Roadrunner, Dodge Charger och Chevrolet Camaro blev oerhört populära. Oljekrisen 1973 innebar slutet för dessa bensinslukare.
Den amerikanske bilbyggaren Don Yenko köpte 1969 in ett antal Chevrolet Nova och monterade sedan i den klassiska motorn 427 från Camaro och Chevelle, detta kom att bli en av de hårdaste muskelbilarna på marknaden. Chevrolet Nova är en, med amerikanska mått mätt, lätt och liten bil. Byggd som en "lillasyster" till Chevelle av Chevrolet blev den senare snarare Chevelle´s pappa efter Yenko´s förfining.
Den amerikanska motortidskriften Road & Track klassade följande bilmodeller som muskelbilar 1965:
1964-1965 Pontiac GTO 1965-1975 Buick Riviera GS 1965-1969 Buick Skylark GS 1965-1970 Dodge Coronet/Plymouth Belvedere 426-S 1965 Chevrolet Chevelle Malibu SS 1965-1967 Oldsmobile Cutlass 442 Begreppet muskelbilar innefattar även dessa modeller av senare datum:
1968-1974 AMC AMX 1970-1974 Buick Gran Sport 1967-2010 Chevrolet Camaro 1967-1969 Yenko Camaro 1965-1972 Chevrolet Chevelle (SS) 1970-1972 Chevrolet Monte Carlo (SS454) 1963-1974 Chevrolet Nova (SS) 1970-1973 Dodge Challenger 1966-1974 Dodge Charger 1968-1976 Dodge Dart (GTS och Demon) 1969-1970 Dodge Daytona 1968-1971 Dodge Super Bee 1966-1969 Ford Fairlane (GT, GTA, and Cobra) 1964- Ford Mustang 1968-1974 Ford Torino (GT & Cobra) 1967-1973 Mercury Cougar 1968-1971 Oldsmobile 442 1964-1974 Plymouth Barracuda 1970-1976 Plymouth Duster 1967-1971 Plymouth GTX 1968-1974 Plymouth Road Runner 1970 Plymouth Superbird 1966-1971 Pontiac GTO Sportbil Pony car Don Yenko 1969 Chevrolet Nova
Ska bli mer av en tradition till nästa sommar för min del, dessutom så finns ju chansen att få se ett par schyssta trucker-pattar, -56 belvedere med hotfull hjulkombo mm
SvaraRaderaVill bara åka muskelbil....
SvaraRaderaPickisen hänger löst.
muskelbil sa du???
SvaraRaderatyp borrad B20 i en PV 544 eller en trimmad Ascona B?
skämtåsido.... vad e du inne på
??
Stå emot, men köp gärna en GTX till frun..
SvaraRaderaMuskelbil säger du! Jag kan för en gångs skull tillföra något som är förknippat med raggarbilssvängen... Håll till godo! HAHAHA
SvaraRaderaMuskelbil är en försvenskning av engelska uttrycket Muscle car. Ej att förväxla med sportbil.
Omkring 1960 började den amerikanska bilindustrin bemöta ungdomsmarknadens behov. Med Hot Rod-kulturen som inspiration monterades jättelika rak 4-motorer avsedda för åkerracing racing i medelstora bilkarosser. De bästa formgivarna anställdes. Deras uppdrag var att se till att bilarna var oemotståndliga in i minsta detalj. Dessa bilarna kom att kallas muskelbilar.
Den första "renodlade" muskelbilen anses vara 1964 års Pontiac GTO.
I motsats till de snabba europeiska bilarna, som prismässigt var helt utom räckhåll för mannen på gatan, hade dessa bilar ett pris som även unga bilköpare kunde betala. Bilar som Ford Mustang, Plymouth Roadrunner, Dodge Charger och Chevrolet Camaro blev oerhört populära. Oljekrisen 1973 innebar slutet för dessa bensinslukare.
Den amerikanske bilbyggaren Don Yenko köpte 1969 in ett antal Chevrolet Nova och monterade sedan i den klassiska motorn 427 från Camaro och Chevelle, detta kom att bli en av de hårdaste muskelbilarna på marknaden. Chevrolet Nova är en, med amerikanska mått mätt, lätt och liten bil. Byggd som en "lillasyster" till Chevelle av Chevrolet blev den senare snarare Chevelle´s pappa efter Yenko´s förfining.
Den amerikanska motortidskriften Road & Track klassade följande bilmodeller som muskelbilar 1965:
1964-1965 Pontiac GTO
1965-1975 Buick Riviera GS
1965-1969 Buick Skylark GS
1965-1970 Dodge Coronet/Plymouth Belvedere 426-S
1965 Chevrolet Chevelle Malibu SS
1965-1967 Oldsmobile Cutlass 442
Begreppet muskelbilar innefattar även dessa modeller av senare datum:
1968-1974 AMC AMX
1970-1974 Buick Gran Sport
1967-2010 Chevrolet Camaro
1967-1969 Yenko Camaro
1965-1972 Chevrolet Chevelle (SS)
1970-1972 Chevrolet Monte Carlo (SS454)
1963-1974 Chevrolet Nova (SS)
1970-1973 Dodge Challenger
1966-1974 Dodge Charger
1968-1976 Dodge Dart (GTS och Demon)
1969-1970 Dodge Daytona
1968-1971 Dodge Super Bee
1966-1969 Ford Fairlane (GT, GTA, and Cobra)
1964- Ford Mustang
1968-1974 Ford Torino (GT & Cobra)
1967-1973 Mercury Cougar
1968-1971 Oldsmobile 442
1964-1974 Plymouth Barracuda
1970-1976 Plymouth Duster
1967-1971 Plymouth GTX
1968-1974 Plymouth Road Runner
1970 Plymouth Superbird
1966-1971 Pontiac GTO
Sportbil
Pony car
Don Yenko 1969 Chevrolet Nova