lördag 29 oktober 2011

Rapport från The US of A.


Fick precis ett mail från Jompa, som gjorde klart att stämningen i the land of the free var mycket treflig. Han hade provkört en T-bird som förmodligen skulle skeppas hem... Linda passade på att ta en bild, vilket glädjer mig mycket.

Denverschoppern!





Efter att ha varit på Lördagsmys med grillkorv o kaffe, kom en begäran från en av dom mest cigarettberoende människorna jag känner, att få se bilder på Denversbiken i det utförandet den var i när jag köpte den.
Låt er väl smaka! - Jag kommer naturligtvis att lackera den i exakt samma kulör och återställa den till samma skick efter att jag har "renoverat" den...

tisdag 25 oktober 2011

Fredagsmys..

Har nyss slängt upp de sista fordonen på blocket och väntar med spänning på vilka bytesförslag som kommer ramla in, gökur, husbil byggd på 80tals transit eller en duettrod tages självklart emot med öppna armar. Skulle behöva muntra upp mig själv genom ett besök på MC Collection där det pågår en utställning om div. byggen, och den pågår fram till 4/12. Kul vore om vi samlades efter jobbet nån vardag framöver och drog igenom skiten och drack en skvätt kaffe innan alla ska hem och lägga lock för brunnar och täcka fönster etc. lite fredagsmys kanske rent utav?

lördag 22 oktober 2011

Man vill ju inte att fikakorgen ska trilla ur.





Har gått och retat mig på den loppade plåten i skuffen länge nu så jag tog bort skiten och la dit lite ny plåt.
Sunkiga bilder som fan.
Synd att man inte kan göra pressningarna i plåten.
det får duga på en raggarbil.

fredag 21 oktober 2011

En riktig, äkta Denvershoj! Eller...














Efter ett antal timmars slipande, kapande, svärande och näst intill fekalievomiterande så har jag fått bort det värsta på ramen (den är alltså inte på nåt sätt bra, men bättre. - Lite representabel iaf, om man inte kollar noga...)

Häromdan så stoppade jag tillbaks motorn och tillverkade ett nytt bakre motorfäste (som är i princip exakt likadant som det gamla, fast det nya är rakt och lite snyggare) och gjorde om motorplåtarna. Jag tror att det kan bli OK när det blir färdigt.

Arnold påpekade ikväll att om man verkligen, verkligen vill, så kan man skönja en liten, liten Denverknäck på bakramen. Om det är så eller inte lägger jag ingen vikt vid utan jag kommer att leva i tron om att detta är en gammal Denvershoj och om jag blir ifrågasatt så hänvisar jag till Arnold. (Han ser iofs skitdåligt och hade stoppat i sig ett par starkburk när uttalandet kom...)
Vi får väl se vad som står på tur härnäst. Förmodligen ska jag väl snida ihop fotpinnar o tillhörande reglage, vilket måste göras med extra fingertoppskänsla nu när jag vet att det gäller en ÄKTA Denversmaskin.
Jag kommer att få lite extrajobb med hjulen (OM det ens går att lösa!?) eftersom däcken inte är gjorda för den typen av fälgar som jag ska ha...problem som vanligt! - Traven med "extra jävelskap" börjar bli imponerande hög nu...
Varför är det ALLTID så här när jag ska göra nåt?
Jag har ju t.o.m. engagerat mig i kyrkan för att slippa den här typen av motgångar men det hjälper inte ett dugg!
Jaja, lite bilder iaf... Det kanske kan pigga upp en döende blogg...?

tisdag 11 oktober 2011

Svetsporr! Tysk och äcklig porr men ändå...






Min Trajja såg vid köpetillfället ut att vara ett bra ämne att bygga vidare på. - Ramen såg helt OK ut, motorn verkar bra, nav/bromsar är juste o resten ska jag inte använda så det spelar ingen roll (Tank, oljetank, fälgar o gaffel är ju helt och det finns säkert en och annan vilsen själ som, utan att vara ironisk, skulle kunna skruda sin MC i dessa delar...)
Men det jag ska komma till är att när jag i Fredags blästrade ramen så ändrades min uppfattning en smula.
Att ramen såg ok ut var ju inte så konstigt iom att den bara har använts som stomme för att få dit maximalt med spackel och kemisk metall? - Jag har aldrig sett nåt liknande! skärmkanterna på Jompas Nova är den referens som ligger färskast i minnet.
Bakramen är ganska ok så den kommenterar jag inte. Däremot resten...
Undre ramrören, förlängda och skarvade på ett fult och dåligt sätt.
Främre ramröret, förlängt på ett fult och dåligt sätt.
Styrhuvudet, helt jävla skändat, en juste blandning av 4800, kemisk metall och MAG för att få till lite lagom med rake.
Övre ramrör, ganska ok men inte bra!
Övre infästning av bakramen, KATASTROF! En MAGsvetsad klump stor som en knytnäve!
Plus att svetsningen av en "batteriplåt" var mycket vackert och fackmässigt utfört.
Motorfästet sitter dessutom snett... Hur svårt kan det vara att sätta ett rör i våg!?
I vanlig ordning ringde jag Arnold och grät en skvätt medans jag ältade den sedvanliga "Allt jag tar i förvandlas till fekalier" ramsan.
Beslutade mig omgående för att i ren panik slipa bort allt det fula - sån jävla ångest! Jag hann dock med att ta ett par bilder på svetsarna på motorfästet.(Dom va ändå inte dom sämsta...)
Vafan rökte folk förr i tiden? Det var garanterat inte KENT iaf.
Hade jag haft mer tid hade jag kastat ramjäveln och byggt en ny men det hinner jag inte...
Nu vill jag att ni lutar er tillbaka och tar er en ordentlig titt på svetsarna en gång till, för när ni läser det här är dom förhoppningsvis i Nangiala.

lördag 8 oktober 2011

BOSS-A-NOVA #2




Motor/låda lyftes ur i veckan.

torsdag 6 oktober 2011

Påtslagare X2







Jag tycker alla borde göra sina skorstenshuvar så pass stadiga att man kan stå på dom och spejja efter indianer.

Kvällsläsning

Under en långlunch var jag på loppis i Köping och inhandlade lite lekyr. Jag själv och en gammal gubbe i en fåtölj som satt och läste Nordisk familjebok bjöds dessutom på kaffe och kaka. Behöver jag säga att vi hade väldigt trevligt!

onsdag 5 oktober 2011

leker plåtslagare á la oldschool.



Ni har det bra ni som kan mecka bilar o motorcyklar, själv får man mecka ihop ett skorstensbeslag, o ingen captain morgan har jag heller....

tisdag 4 oktober 2011

Nya hjul i fram (drivaxlarna är inte klara)

Så där ja. Ev kommer det att gå att svänga lite försiktigt under färd. En halv tum offset hade smakat bättre om jag ska vara ärlig men men, har man aldrig haft komfort förut är det väl lika bra att fortsätta på den linjen. Hela det här projektet formligen skriker ju ÅK TAXI, FÖR HELVETE, RESTEN AV DITT LIV! Det är ju i alla fall snyggt

trumpmekar time





Då var man igång med skruvandet igen, känns som det var flera år sen sist. Men nu ska det till att börja med bli ordning på Trajjumfen. Framhjulet har ekrats upp, och med god hjälp av Captain Morgan fixades en skrotad eldsläckare , några Ikea byttor och lite annat skrot ihop till en rätt ok oljetank..

(f)jädrar va fränt........



Köpte ett set nya ventilfjädrar och retainers till Vortec topparna idag.
Detta gör att dom klarar av en kam med 550 i lyft istället för 470.
Vad detta egentligen betyder fattar jag typ ingenting av dock vet jag att man måste byta ut dessa prylar för att kunna ha en vass kam och få lite drag i skiten.
Eftersom det är mitt mål så va det bara att spräcka spargrisen.
Nu är det ju likabra att byta ut den milda Edelbrockkammen mot något fränt som går piss på tomgång (fnittrar högt å tar på mig själv)....

måndag 3 oktober 2011

Säkerhetsproblem.



I kväll när jag hade nattat barn mm. så gick jag i vanlig ordning ut i garaget för att slöjda lite. Tar den vanliga rundan, kollar om grejerna jag beställt till gaffeln passar - Det gör dom inte! (Iaf inte axelöverfallet, FAN!) Ringer till Arnold o gråter en skvätt över att allt jag tar i förvandlas till fekalier, går upp på loftet för att sätta igång speldosan. Då får jag se dekalen ang. säkerhet o grejer.
Spenderade 40 minuter på att leta efter en jävla handbok om "säkerhet och arbetsmiljö" som tycks vara försvunnen.
Jag får inte använda burken och jag kan inte slöjda utan musik, så det blev inget ikväll, jävligt snopet!
Hur som helst så lade jag dit tanken på ramen för att kolla lite (Bättre än inget...) - Jag tror att det kommer att bli precis likt.
Hoppas jag hittar handboken snart, annars får jag fan åka in till stan o tjacka upp mig på ett nytt tangentbord. Så här kan jag ju inte ha det...